O czym należy pamietac dobierając opony do auta? Czego na pewno nie robić

Większość aut jest z góry dostosowana do zużywania więcej niż jednej wielkości opon. W praktyce w większości przypadków możliwych do zastosowania opcji jest znacznie więcej, co nie oznacza, że przy wyborze opon może zachodzić dowolność i że każda zmiana korzystnie będzie wpływać na komfort i bezpieczeństwo.

Opony samochodowe

Autor: Automobile Italia
Źródło: http://www.flickr.com
Czasami może się wydawać, że pragnienie zmiany wielkości opon wymuszona jest słabą dostępnością albo wysoką ceną opon w mniej popularnym rozmiarze. () Takie zmiany (należy je jednak omówić z fachowcem) sprawiają na pewno znaczniejsze lub mniej znaczne zmiany możliwości samochodu.

Wyższy profil opony może wiązać się z poprawą wygody, ale niewielką stabilnością auta na szybko przejeżdżanych zakrętach; węższe opony mogą określać trochę dłuższą drogę hamowania, ale np. lepsze prowadzenie auta w koleinach podczas deszczu.

Wybierając opony, warto pamiętać o indeksach nośności i prędkości. Jeżeli opona (opony do traktora rolniczego) jest określona jako 195/65 R15 91H, to: „195” będzie oznaczać szerokość opony w milimetrach, „65” to profil opony, „15” to średnica osadzenia, „91” to indeks nośności, a „H” to indeks prędkości. Indeksy nośności i prędkości są ze sobą ściśle związane: indeks nośności może określać największe obciążenie opony (w tym przypadku 615 kg) przy prędkości pokazanej indeksem prędkości (w naszym przypadku H = 210 km/h). Z kolei indeks prędkości opisuje nam największą dopuszczalną prędkość jazdy przy obciążeniu pokazywanym przez indeks nośności. Nowe opony

Kombinacja tych dwóch parametrów to nic więcej jak wyznaczenie wytrzymałości opony na przeciążenia wynikające z obciążenia i prędkości jazdy. Każdy producent auta określa najmniejsze wymagania w tej kwestii, więc trzeba się ich trzymać.

Na pewno nie warto kupować opon z indeksem prędkości „V” (do 240 km/h), jeżeli nasz samochód wymaga opon o indeksie prędkości „T” (do 190 km/h). Opony o znacznym indeksie prędkości są bardziej czułe na działanie niskich temperatur, mogą być też nieco sztywniejsze od opon o niskim indeksie. W sumie, najlepiej, jeżeli kupując opony, dobieramy jeden z rozmiarów rekomendowanych przez producenta auta. Wszelkie odstępstwa, choć często możliwe, mogą mieć wpływ na zachowywanie się samochodu. Wymieniając rozmiar opon, robimy to na własną odpowiedzialność.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*